Om livet och litteraturen

söndag 22 december 2013

Göteborgsdeckare och vikten av att kunna fly verkligheten

Jag har läst en deckare som utspelar sig i Göteborg. Huvudpersonen är Erika, en polis som flyr från sin misshandlande man från Stockholm till Göteborg. Romanen har två bottnar. Dels är det ett fall som Erika utreder när hon kommer till Göteborg. Det är en kvinna som har försvunnit. Samtidigt får vi följa Erikas privatliv. Hon jagas av sin f.d. som också är polis och lyckas sprida ut rykten om Erika på hennes nya arbetsplats.

Spännande läsning i göteborgsmiljö, mest mellan Linnestaden och Näset.  Jag gillade upplägget med två fall jämsides varandra. Det som formar min läslust i berättelsen är kontrasterna. Erikas utsatthet i kontrast till hennes driv. Hur hon hela tiden tvingas brottas med den felaktiga bild som sprids om vem hon är.  Att hon försöker normalisera sitt liv samtidigt som hon är måste gömma sig från sin f.d. psykopaten. En annan kontrast är skillnaderna mellan Erika och den försvunna kvinnan.



Fast viktigaste är förstås överraskningarna, att författaren lyckas lura mig. Boken heter Tills  döden skiljer oss åt och är skriven av Ingrid Elfberg.  Vi har köpt in den till tvättstugebiblioteket.

Tilläggas bör att jag har träffat Ingrid några gånger, men orsaken till att jag valt att läsa romanen beror på att jag hört henne prata om den. Men jag skriver om den här för att jag tycker den är bra.

Under den här hösten har jag läst väldigt mycket. Min syn på läsning fördjupats. Jag har alltid avskytt kultur som klassmarkör. Alltså att man använder kultur för att visa att man har den rätta smaken. Att använda konsten på det sättet tycker jag är att ta heder och ära från konstnärerna, i alla fall de som har något att säga mig. Det är klart att jag sett någon tråkig film för att någon annan har velat. Men för mig är kulturkonsumtion något jag gör mest för min egen skull.

Förutom mat, sömn, kärlek och motion är böcker ett bränsle som får mitt liv att fungera.  Då jag läser är det ett sätt att gå in i en annan värld. Sen kommer jag  tillbaka påfylld. Det är en resa som alltid ligger väldigt nära. Det är på så sätt som min läsning har fördjupats under hösten. Jag är väldigt påfylld.

Jag känner alltid igen läsare. Det handlar om hur de ser ut utan hur de lyssnar. Det finns en nyfikenhet och de har inte alla svaren själva. Med en bok god bok får man också ett gott sällskap.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar